Bilder 2015

Bilder 2015

                               Den 10 augusti samlades ett glatt gäng pensionerade lokförare för en trevlig bussutflykt.Tio lokförare på bild

                               med vardera 35-40 års yrkesverksamhet betyder många miljoner mil med godståg, snabbtåg, sovvagnståg,

                               lokal- och regionaltåg. Har du någon gång åkt tåg så har säkert någon av dessa gentlemän suttit vid spakarna.





























                                I smedjan vid Rävlanda Bygdegård var lokföraren och smeden Mikael på plats och visade oss grunderna i

                                konsten att smida järn.

Till Tällberg igen juli 2015

Hotell Siljanstrand är byggnadskultur i ny skepnad. Timmerbyggnader från olika platser i Dalarna har samlats under nästan 100 år vid Siljans södra strand. Under flera år har anläggningen renoverats och innehåller nu modernt inredda hotellrum, restaurang och matsal. Arbetet har genomförts av Hans-Erik Börjesson som också var reseledare på N200 när bussen kom till Paris vid sitt första besök i april 1950.

I maj 2014 invigdes Hotell Siljanstrand och bussen fick medverka. Nu gjorde vi ett kort återbesök ett år senare. Kulturminnesvård kan ta sig olika uttryck.

"Non Violence" är namnet på den kända skulptur som inte bara finns vid Green Hotel i Tällberg utan också vid FN-huset i New York och i flera andra städer runt om i världen. Skaparen är poeten och konstnären Carl Fredrik Reutersvärd.

Hans-Erik Hansson bogserade N200 med bärgningsbil 1978 från Vessigebro till Ullared. Nu hänger han på bakom med husbil eller som mc-ordonnans!


Svensk sommar 2015 innebar körning i regn....

Takluckor är svåra att få riktigt täta, men det ordnas med lämpligt uppsamlingskärl.

En buss i miniatyrformat? Dalahästar brukar kallas för allmogekonst. Vad kallar man en snart 70 år gammal träbuss?  Lunchuppehåll i Avesta. Hästen är 13 meter hög och bussen är 11 meter lång.

Ett kort besök vid Uppsala högar som är en klassisk plats för en turistbuss. Efter kaffe med tilltugg på Odinsborgs Cafe' körde vi vidare till Centralstationen där även museitåget Lännakatten har sin ändstation.

En träbuss har sin charm, men ett ånglok sprider värme och sköna dofter!

Två fordon som har mycket gemensamt. Bilden kunde varit tagen 1955 för då reste man oftast med buss eller tåg. Ingen kunde ana privatbilismens snara genombrott. Rälsbussen är av stål, tillverkad av Hilding Carlssons mekaniska verkstad i Umeå 1953 och har en rak 8-cylindrig Scania-Vabis motor. Släpvagnen har ett godsrum och en förarhytt. Den grova kabeln mellan vagnarna styr motor, växling och broms mm.

Museibanan mellan Uppsala och Faringe är en del av Stockholm-Roslagens Järnvägar som en gång förenade Stockholm med Norrtälje och Uppsala. En stor del av nätet är avvecklat men från Stockholm Östra går fortfarande linjer till Kårsta och Österskär. Landets enda smalspåriga järnväg med persontrafik.

Daglig tillsyn.

Kontroll av kraftöverföringen.

"Hållplats för bussar" står det på den gamla skylten. Platsen är Malmköping strax utanför Flen. Här driver Svenska Spårvägsällskapet ett välskött lokaltrafikmuseum. Förutom många fina spårvagnar finns där också ett bussmuseum. Spårvagnar från hela landet fick här en tillflyktsort när de flesta städer avvecklade sina spårvägsnät i samband med högertrafikomläggningen 1967. Då ansågs att spårvagnarna skulle vara borta från alla svenska städer inom kort, men opinionen ville annorlunda. Idag finns spårvägsnät i Göteborg, Norrköping, Stockholm och Malmö.


Anläggningen är samlad kring Malmköpings gamla stationshus och spårvagnarna rullar nu till Hosjö, några kilometer ut i den Sörmländska naturen. Mellersta Södermanlands Järnväg gick ursprungligen mellan Stålboga - Skebokvarn och öppnades 1907. Persontrafiken lades ner 1962 och godstrafiken 1967.

Malmköping station ca 1920.

Det är 40-tal och på stationen står SJ:s motorvagn Xoa4 med några godsvagnar på släp.

Fem dagars rundtur i landet och nästan 150 mil blev det. Här gör vi ett uppehåll vid Borås Centralstation för att släppa av en av årets resenärer. Som vanligt kommer intresserade fram för att fråga och titta.

Den 16 maj körde vi på idylliska småvägar till den nostalgiska motorträffen vid Fagervi idrottsplats i Fagered.

Här i Fagered på bussens premiärtur den 8 maj 1948 hämtade Ernst Carlsson en grupp unga resenärer för en resa till Köpenhamn.

Volvo PV 60 årgång 1946 och Volvo turistbuss årgång 1948.

Efter 67 år har några av ungdomarna hunnit gifta sig med varandra och fått barn och barnbarn.