Buss med finess

En buss som är ett rullande hotell var Ernst Carlsons dröm. Utrustad med kylskåp, gasolspis och diskbänk med rinnande varmt och kallt vatten. Bekväma fåtöljer, en luftig salong avskild från förarhytten med ljudanläggning och toalett. Belysningen var av modernaste slag, neonrör!

 

Under tidig vår 1948 växte den fram i Skeningeverkens monteringshall. Ingen hade tidigare skådat en så välutrustad buss och det var många frågor som måste lösas praktiskt. Electrolux kunde leverera ett stort gasoldrivet kylskåp. Den tvålågiga gasolspisen ställdes ovanpå och en liten diskbänk med två hoar klämdes in bakom förarens rygg. Varmvattnet värmdes upp av motorn och en elpump stod för vattentrycket till kök och toalett. Vattenmagasin fälldes in i golvet och en avloppstank under spoltoaletten. Gasoltuberna fick sin plats under bussen.

 

I takt med att arbetet framskred blev bussen allt tyngre. Men 1948 var en dieselmotor på 95 hästkrafter ett respektingivande kraftpaket. Bussen blev tung, men det har vi glädje av i nedförsbackar lär Carlson ha svarat!

 

Karossen blev både längre, bredare och högre än vad man tidigare byggt vid karosserifirman. Fåtöljerna placerades högt i förhållande till fönstren vilket gav plats för utrustning och bagage under golvet. Ryggstöden kunde fällas i 10 olika lägen och en bricka för måltider fanns framför varje sittplats. Ett kokt ägg till frukost är en bra start på dagen. Carlson lät beställa en fjädrande äggkopp som kunde knäppas fast vid brickan! Förmodligen världens hittills enda bussäggkopp!