Registreringsnumret N200

Varje svenskt län hade en länsbokstav som användes för registrering av motorfordon fram till dagens system med tre bokstäver och tre siffror som kom under 1970-talet.

 

N var länsbokstav för Hallands län. I princip var länen tilldelade bokstäver med Stockholm som utgångspunkt med A. Kungen hade självklart en bil med registreringen A1. Just nummer 1 var lite extra fint och satt normalt alltid på landshövdingens bil i alla län. Kom det en bil med bokstaven S så visste man att det var en Värmlänning, G var Kronobergs län, H Kalmar län och I var Gotlands län osv.

 

I många län tilldelade man bussar låga nummer, personbilar och lastbilar ökade i antal och fick högre. Motorcyklar ansågs inte kunna förväxlas med bussar så det kunde samtidigt finnas t.ex. en mc och en buss med registreringen N200.

 

1947 köpte Ernst Carlson en begagnad 1933 års Scania-Vabis buss från Malmslättstrafiken i Östergötland där den hade registreringsnummer E 303. Hos Ernst Carlson fick bussen registreringsnummer N200. Han använde den endast under några sommarmånader och sålde tillbaka den till dess tidigare ägare i slutet av augusti 1947.

Malmslättstrafikens ägare var också initiativtagare till bildandet av Skeningeverken som startade sin verksamhet 1947. Det finns alltså en klar koppling mellan bussföretaget i Östergötland och Ernst Carlsons nya buss som rullade ut från Skeningeverken i maj 1948, N200.

 

Det finns en sorts magi kring sifferkombinationer och det gäller även registreringsnummer. Ernst Carl sons första buss 1937 fick N4444. Hur det gick till att få just ett visst nummer kan man bara spekulera i, men det finns berättelser om att man skulle ha med en blombukett till damen som skötte registret på länsstyrelsen, så ordnades önskat registreringsnummer!

 

1959 rullade N200 på sin sista turistresa och placerades sedan i reservregistret. Några år senare avregistrerades den men numret kom till användning än en gång 1963 när Omnibusägare John Olovsson i Fjärås fick det till sin nya Scaniabuss. När N200 återregistrerades 2010 fick den beteckningen CHH233. 2014 var det dags att åter igen montera giltiga skyltar med N200. Denna gång som personlig registreringsskylt.

 

Inte ska bussen behöva rulla omkring med det anonyma registreringsnumret CHH 233! Nej, bussens nummer var under sin aktiva tid N200 och så ska det vara nu också. Den har nu fått en personlig skylt med det ursprungliga numret N200.