Bilder 2018

Besiktning 2018.

Maj 2018. Årlig kontrollbesiktning. Bussens teknik skiljer sig på många punkter från dagens fordon och dess funktioner är numera inte alltid kända av besiktningstekniker. Bilden är tagen innan en arbetsledare bryskt meddelade att lokalen inte är allmän plats och att fotografering ej är tillåten...

Allt var i sin ordning och det blev blankt papper för femte året i rad. Efter den 20 maj 2018 får veteranbussar som inte används yrkesmässigt samma status som andra veteranfordon, dvs kontrollbesiktning är ägarens ansvar och inte obligatoriskt.

70-årsjubileum

En buss är ett bruksföremål som utsätts för krävande uppgifter, den blir fort omodern och kräver stora resurser att bevara. Därför är det tillfälligheter som gör att något enstaka exemplar får uppleva sin 70-årsdag vid god vigör. N200 råkar vara ett sådant exempel. I början av maj 2018 inföll högtidsdagen som firades med en tur på tidstypiska vägar. Här har fotografen påpassligt fångat kulturfordonet när det passerar bron över Viskan vid Segloraberg som är 88 år äldre, byggd 1860. Två tunga kulturprofiler, för att använda modernt språkbruk!

Till Tällberg 2018

Den 6 juni rullar bussen på den årliga turen mot Tällberg. Strax utanför Hjo vinkades vi in på en rastplats av trafikpolis. Det blev ett trevligt samtal med två glada poliser som fick en lektion i busshistoria och annorlunda hobbyutövning. Efter pausen tuffade vi vidare norrut längs Vättern

Åkerby Herrgård

En dagsetapp på 25 mil är lagom för en gammal buss. Vi övernattade på Åkerby Herrgård en vacker plats med en spännande historia.

Långban

MIddagsuppehållet gjordes i Långban där vi åt på Anna Karolinas kök. Anna Karolina Yngström som levde i början av 1800-talet var syster till John och Nils Ericsson. John uppfann fartygspropellern, Nils byggde det statliga järnvägsnätet. Båda står staty i Stockholm, utförda av John Börjesson kring sekelskiftet 1900. Senare under resan träffar vi Hans-Erik Börjesson, barnbarn till skulptören, som var bussens guide i Paris 1950. Allt har ett sammanhang, trafikhistoria genom sekler! Här har vi parkerat bredvid en 70 år yngre Volvo från Simons resor i Säffle.

Gagnef

Här har vi tagit paus vid flottbron över Österdalälven i Gagnef.

En bild på den ursprungliga flottbron som revs 2001 sedan stålpontonerna hade rostat och trävirket ruttnat.

Bussen är tillbaka på den vidunderligt sköna plats där den brukar stå vid besöken i Tällberg. Platsen är Hotell Siljanstrand, en kulturhistorisk anläggning. Några månade senare höll Clas Ohlson i Insjön en personalfest med 3800 deltagare på samma plats med anledning av företagets 100-års jubileum.

Bussbesättningen 2018 i Tällberg framför N200. I mitten Hans-Erik Börjesson som 68 år tidigare mötte bussen i Paris och guidade runt. Läs hans dagboksanteckningar under fliken "Arkiv"!

Hillerstorp

N200 parkerar sig gärna vid vatten. En kvarleva från tiden som turistbuss. I detta fallet vid campingplatsen på HIgh Chapparall i Hillerstorp. Vi monterar en tyskspråkig informationstavla.

Vi inväntar de 84 deltagande fordonen i Skandinavien-Tour 2018.

Två mycket olika Volvo fordon med mycket gemensamt. Båda har den driftsäkra D67-motorn, lastbilen har en historia som brandbil i Norge. Byggdes om 2012 till äventyrsfordon av en holländsk entusiast och gjorde en långresa till Ukraina på 1400 mil. 2014 körde man från Holland till Kina och tillbaka, en nätt resa på 2740 mil.

Reslystna fordon har alltid en jordglob på karossidan.

Dubbelklicka här för att lägga till din egen text.

Dags för en korv. Vi stannar i Smålandsstenar och beundrar kioskens neonskylt som påstås vara 70 år gammal, alltså samtida med den parkerade bussen.